Створення інклюзивного простору для дітей з особливими освітніми потребами

Друк

Кожна дитина з особливими освітніми потребами повинна мати своє місце в житті, почуватися потрібною. І справа тут не в законах. Річ у кожному з нас. У нашій відкритості й готовності простягнути їй руку дружби, у бажанні розділити з нею тривоги, проблеми, створити умови для повноцінного життя.

Одним з основних пріоритетів розвитку сучасної освіти є забезпечення рівних прав на освіту для всіх дітей, у тому числі хлопчиків та дівчаток з особливими освітніми потребами, з інвалідністю, інших соціально вразливих груп.

Реформування освіти в напрямі інклюзії підтверджується численними змінами в законодавстві України, практичною діяльністю загальноосвітніх навчальних закладів та узгоджується з основними міжнародними документами у царині забезпечення прав дітей, зокрема зі статтею 24 «Освіта» Конвенції ООН «Про права осіб з інвалідністю».

Фахівцями відділу освіти Вінницької районної державної адміністрації спільно з колегами із КУ «Вінницький районний методичний центр закладів освіти» Вінницької районної ради у м. Вінниці, на базі одного з кращих позашкільних закладів,- Центру розвитку дитини «Бджілка» проведено навчально-практичний семінар «Співпраця ДНЗ, ЗНЗ, ПНЗ з метою створення інклюзивного простору для дітей з особливими освіт-німи потребами». У ньому взяли участь начальник відділу освіти Вінницької РДА С. М. Томусяк, фахівці районної психологічної служби системи освіти, спеціалісти ра-йонної ПМПК, асистенти педагогів та вчителі з викладання корекційно-розвиткових годин, педагоги Центру розвитку дитини «Бджілка», фахівець ПМПК Калинівського району, педагог Вінницького міського палацу дітей та юнацтва, яка працює з дітьми з ООП.

Ідея навчання дітей з особливими потребами у звичайній школі або дитячому садочку заснована на концепції інтеграції, розуміння того, що таких діток не треба відділяти від ровесників, поміщати в умови тривалої ізоляції. Спільне навчання батьки, педагоги, діти і інші спеціалісти сприймають по-різному. Саме організації якісного психологічного та соціально-педагогічного супроводу впровадження інклюзивного навчання в дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладах району і був присвячений вищезазначений захід.

Метою заходу було обговорення:
• актуальних проблем і стратегічних підходів що до забезпечення права на освіту дітей з особливими потребами;
• роль підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів до роботи в умовах інклюзії;
• значення ролі сім’ї в процесі освітньої інтеграції дитини.
Робоча зустріч розпочалася з екскурсії закладом, на базі якого відбувався навчальний семінар. Центр розвитку дитини «Бджілка» - це новий сучасний заклад, який допомагає виховати і розвити в дитини любов до знань та творчі індивідуальні особливості, створює їй можливість проявити всі свої таланти серед однолітків та дорослих, навчитися жити у колективі, працювати у групі та знаходити компроміси – цією інформацією поділилася директор Центру Світлана Володимирівна Усенко.

З вітальним словом до учасників семінару звернулась начальник відділу освіти райдержадміністрації Світлана Михайлівна Томусяк. Вона зазначила, що працівники районної психологічної служби є важливою ланкою в реалізації усіх сучасних тенденцій в освіті: і у впровадженні інклюзивного навчання в ДНЗ та ЗНЗ району, і в якісному супроводі процесу реалізації концепції Нової української школи в цілому. У своєму виступі вона наголосила, що сучасна школа неодмінно має бути відкритою та доступною для дітей, які мають особливі потреби. Наскільки успішно вони зможуть адаптуватися і реалізувати себе, значною мірою залежить від педагога, наскільки професійним буде психолого-педагогічний супровід, настільки якісними будуть навчальний і виховний процеси.
Під час навчально-практичного семінару було окреслено нагальні потреби педагогів, які займаються корекцією, закладів, в яких впроваджено інклюзивну форму навчання, розроблено алгоритм взаємодії інклюзивно-ресурсного центру з психологічною службою та освітніми закладами району.

Теоретичний блок зустрічі розпочала методист КУ «Вінницький районний методичний центр закладів освіти» ВРР Тетяна Григораш на тему: «Включеність практичного психолога та соціального педагога дошкільного та загальноосвітнього навчального закладу в процес впровадження інклюзивного навчання в навчальних закладах району». У виступі акцент було зроблено на тому, що основним принципом інклюзивного навчання є те, що всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це можливо, незважаючи на жодні труднощі чи відмінності між ними, також доповідач наголосила на соціально-педагогічних та психологічних завданнях реалізації інклюзивної моделі освіти та на сутності процесів адаптації та модифікації.

Про створення інклюзивно-ресурсного центру як засобу впровадження інклюзивної освіти в дошкільних та загальноосвітніх закладах району розповіла Алла Решетник, завідувач районної ПМПК. Увагу присутніх Алла Миколаївна звернула на основні завдання, які покликаний вирішувати Центр. А саме: проведення комплексної оцінки дитини з метою визначення її особливих освітніх потреб, розроблення рекомендацій щодо програми навчання, особливостей організації психолого-педагогічної допомоги відповідно до потенційних можливостей психофізичного розвитку дитини; надання психолого-педаго-гічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, котрі навчаються у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками з питань організації інклюзивного навчання; надання методичної допомоги педагогічним працівникам дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладів, батькам дітей з особливими освітніми потребами щодо особливостей організації надання психолого-педагогічної допомоги таким дітям.

Після невеличкої перерви, робота семінару продовжилась супервізійним заняттям, яке провела методист КУ «Вінницький районний методичний центр закладів освіти» ВРР Тетяна Григораш. Активну участь в ньому взяли практичні психологи, соціальні педагоги, асистенти педагогів та викладач корекційно-розвиткових годин Бохоницької СЗШ І-ІІІ ст., Луко-Мелешківської ЗОШ І-ІІІ ст. та Стрижавської ЗОШ І-ІІІ ст.

Усі, хто взяв участь в заході отримали методично-інформаційні кейси для роботи з організації інклюзивного навчання.
На завершення учасники семінару обмінялися думками щодо напрямів та перспектив розвитку інклюзивної освіти та висловили свої сподівання на виваженість кроків у реформуванні спеціальної освіти в Україні.

Регіональна газета «Подільська зоря»