Формувати критичне мислення учнів

Друк

Нещодавно на базі Гавришівської СЗШ І-ІІІ ст. відбувся семінар-практикум учителів української мови та літератури з теми “Критичне мислення - крок до комунікативної компетенції учня”.

Роботу семінару координувала методист ВРМЦЗО Галина Михайлівна Продан. Хоча основна частина семінару традиційно складалася з теоретичного та практичного блоків, але вступом до нього стало слово директора Гавришівської СЗШ І-ІІІ ст. Олени Петрівни Бахнівської. Вона привітала учасників заходу та розповіла про навчально-виховну діяльність освітнього закладу.

У теоретичній частині методист ВРМЦЗО Г.М.Продан ознайомила учасників семінару з особливостями впровадження концепції «Нова українська школа», у якій закладено мотивацію до якісних змін, що стосуватимуться не лише способу подання навчального матеріалу, а й самого принципу функціонування освітньої системи.

Цікавими та корисними були майстер-класи, проведені вчителями української мови та літератури Гаври-шівської СЗШ І-ІІІ ст. - М.В.Нечипорук з теми “М.Вороний ”Євшан-зілля”. «Ліки від забуття» (6 клас) та О.О.Томчук - “І.Франко “Фарбований лис”. «Образ та риси характеру Лиса» (5 клас). Словесники вміло активізували навчальну, пізнавальну діяльність учнів і спрямовували її на досягнення результату. Заняття містили елементи використання інтерактивних методів та мультимедійного супроводу, а діти показали високий рівень володіння матеріалом.

Власним досвідом роботи поділилася вчитель української мови та літератури Некрасівської ЗОШ І-ІІІ ст. О.А.Закусило. Вона зосередила увагу присутніх на формуванні мовно-літературних компетентностей учнів у контексті удосконалення системи підготовки старшокласників до ЗНО з української мови та літератури. Педагоги дійшли висновку, що важливим напрямом роботи в умовах сучасного навчання мови є формування в старшокласників критичного мислення – здатності до творчого розв’язання мовленнєвого завдання, уміння діяти не за зразком, а оригінально під час розв’язання комунікативно-ситуативних завдань. Технології, що використовуються в системі курсу української мови, повинні бути орієнтовані на те, щоб учень мав таку практику, яка допоможе йому краще оволодіти загальнонавчальними і спеціальними вміннями, навичками, необхідними для успішного засвоєння шкільної програми з української мови .

Цікавою формою роботи семінару став тренінг «Дебати як інструмент розвитку критичного мислення учнів», учасниками якого були вчителі, які на прикладах програмових творів навчалися переконувати, наводячи аргументовані докази та спростовуючи аргументи своїх опонентів. Так на основі п’єси Івана Петровича Котляревського “Наталка Полтавка” представники “правих” намагалися переконати в тому, що шлюб за розрахунком - це норма, “ліві” ж навпаки, спростовуючи докази, переконували, що шлюб за розрахунком - це не нормально.

І невипадково саме дебати стали складовою практичної частини семінару-практикуму, оскільки загальноосвітні навчальні заклади не лише нашої області, а й усієї України продовжують впроваджувати нову педагогічну технологію шкільних дебатів у навчально-виховний процес, яка:
– спрямовує на реалізацію творчих здібностей дітей, розвиток їх обдарованості;
– дає можливість простежити участь кожної дитини у заході, проконтролювати знання, отримані у процесі навчання.
Тому сьогодні можна твердо сказати: інтелектуальна гра «Дебати» завоювала симпатії підлітків. За дебатами – сучасне і майбутнє.

Підбиваючи підсумки семінару-практикуму, учасники відзначили необхідність формування критичного мислення як кроку до комунікативної компетенції учня на уроках української мови та літератури, адже вони виробляють у школярів вміння ухвалювати спільні рішення, вчать правильно спілкуватися, доповідати, якісно змінюють рівень сприйняття учнями предмету.

Джерело: регіональна газета "Подільська зоря"