Пошук по сайту

Архів новин

Травень 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
38127754
Сьогодні
Вчора
На цьому тижні
Минулого тижня
Цього місяця
Попередній місяць
Весь час
17059
24768
62319
37904264
647653
650625
38127754

Ваш IP: 44.200.86.95
29 травня 2024 23:58

Про використання землі сільськогосподарського призначення з еколого-екомічно обґрунтованими сівозмінами та про здійснення впорядкування угідь і про державний контроль у цьому напрямку говорили на семінар- нараді

Заступник начальника Держсільгоспінспекції у Віннницькій області В.Поліщук зазначив, що діяльність інспекції – це не тільки вжиття заходів на усунення виявлених порушень, а й, у першу чергу, дії на їх профілактику.

Відтак у Вінницькій області запроваджуються, спільно з товариством «Знання», семінари-практикуми, де будуть розглядатися питання, що стосуються державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, дотримання земельного законодавства, використання та охорона земель усіх категорій та форм власності. Розглядатимуться такі питання, як основні завдання та пріоритети насінництва, якість сільськогосподарської продукції, сертифікація зерна та зернових складів, дотримання законодавства та нормативно-правових актів у сфері експлуатації та технічного стану машин. Навчання будуть проводити керівники та заступники Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області.

Проекти землеустрою – обов’язкова норма Закону

Починаючи з першого січня 2013 р., відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження родючості грунтів», використовувати земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва можна за умови наявності затверджених проектів землеустрою.

Ці проекти повинні забезпечувати еколого-економічне обгрунтування сівозміни та впорядкування угідь, а також передбачати заходи з охорони земель.

Використання земельних ділянок площею понад 100 гектарів без таких проектів землеустрою тягне за собою адміністративну відповідальність у вигляді штрафу. Винною буде та особа, яка не виконує або неналежним чином виконує покладений на неї правовий обов'язок захищати землі від шкідливого антропогенного та природного впливу.

Отже, власники землі й землекористувачі, у т.ч. орендарі, зобов'язані здійснювати такі заходи, як захист земель від водної та вітрової ерозії, селів (гірських паводків), підтоплення, заболочування тощо. Вони повинні, в першу чергу, шляхом запровадження відповідної структури посівних площ проводити заходи для підвищення родючості та поліпшення інших корисних властивостей землі.

За даними ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», на сьогодні на території Вінницької області таких проектів замовлено 79.

Слід зауважити, що за наявності відповідних проектів держава – як на рівні області, так і району – забезпечить запровадження та контроль за виконанням структури посівних площ, що забезпечить продовольчу безпеку держави в цілому.

Таким чином, через запровадження сівозмін держава, в особі органів місцевої влади, виконуватиме основні функції у забезпеченні охорони земель:

- регулюючу (полягає у встановленні правил раціонального використання земельних ресурсів);

- стимулюючу (запровадження економічних стимулів раціонального використання та охорони земель через прийняття проектів рішень, які забезпечують максимальні врожаї та прибутки при мінімальних затратах);

- контролюючу (здійснення державного контролю за використанням і охороною земель).

Щодо великоінтегрованих сільськогосподарських підприємств, то проекти сівозмін для них будуть розроблятися з урахуванням того, що площа землекористування становить більше 10 тис. га, а діяльність здійснюється на декількох адміністративно-територіальних утвореннях, а також для господарств, де площа користування в межах 100–200 га.

При укладанні договору на виконання робіт щодо розроблення відповідних проектів землеустрою суб’єкти господарювання подають до проектної організації, яка має відповідну ліцензію, окрім документів, що посвідчують право власності чи користування земельними ділянками:

– агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки (де фіксуються початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами грунтів, рівні їх забруднення токсичними речовинами та радіонуклідами);

– історія полів за останні три-п’ять років;

– актуальні матеріали польових геодезичних вишукувань та грунтових обстежень.

Після цього проект землеустрою розробляється з урахуванням нормативів оптимального співвідношення культур у сівозмінах та оптимального співвідношення угідь у відповідному природно-сільськогосподарському регіоні (лісостепова зона), що затверджені постановою КМУ від 11 лютого 2010 року № 164.

У результаті, замовник (суб’єкт господарювання) отримує проект, котрий включає в себе:

– план існуючого стану використання земель у розрізі землеволодінь та землекористувань, угідь, обмежень, обтяжень та особливих умов використання земель;

– схему розміщень попередників сільськогосподарських культур;

– план агровиробничих груп грунтів та рельєфу;

– схему агротехнологічних груп грунтів;

– плану організації землеволодінь (землекористувань), впорядкування угідь, розміщення виробничих будівель і споруд, об’єктів інженерної та соціальної інфраструктури і заходів з охорони земель;

– план організації території сівозміни (проектування полів сівозміни з визначенням їх типів і видів з урахуванням спеціалізації сільськогосподарського виробництва, чергування сільськогосподарських культур у сівозміні).

Угіддя мають бути впорядкованими

Враховуючи вищевикладене, еколого-економічному обґрунтуванню сівозмін має передувати комплекс організаційно-виробничих заходів щодо впорядкування угідь.

Зокрема, повинна бути вивчена та систематизована інформація щодо економічних показників та спеціалізації сільськогосподарського товаровиробника:

– кількості наявних земель, їхньої структури, площі;

– розміщення земельних ділянок;

– рельєфу території, ґрунтового покриву;

– забезпечення людськими та матеріально-технічними ресурсами, транспортною розв’язкою;

– ринку збуту сільськогосподарської продукції та ряду інших чинників.

У кінцевому результаті сільськогосподарський товаровиробник має одержати проект, що допоможе врегулювати та визначити:

– ефективне та раціональне використання усіх земель,

– сприятливі умови для підвищення продуктивності праці, мінімізації капіталовкладень,

– питання призупинення ерозійних процесів,

– площі земель, використання котрих економічно неефективне та екологічно небезпечне.

Термін дії проектів

Закон України «Про оренду землі» (стаття 19, частина 2) передбачає, що «при передачі в оренду сільськогосподарських угідь для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строк дії договору оренди ділянок визначається з урахуванням періоду ротації сівозміни згідно з проектом землеустрою». Така потреба спрямовується на утворення стійких володінь і землекористувань та організацію в них раціонального використання й охорону земель.

На порушників чекають штрафи й ув’язнення

Законом внесено зміни до статті 55 Кодексу України про адміністративні правопорушення та визначено розмір штрафів за порушення правил землеустрою землекористувачами, а саме накладення штрафу:

– на громадян – від 850 до 1700 грн.;

– на посадових осіб – від 5100 до 8500 грн.

Беручи до уваги вимоги законодавства, а саме ст. 36 Кодексу України про адміністративні правопорушення, при вчиненні однією особою двох або більше адміністративних правопорушень адміністративне стягнення накладається за кожне правопорушення окремо. Тобто, фактично використання кожної земельної ділянки (контуру, поля) без розроблення відповідного проекту буде тягнути адміністративну відповідальність.

Також сьогодні не відмінена стаття 254 Кримінального кодексу України – за безгосподарне використання земель, яка визначає, що діяльність, котра спричинила тривале зниження або втрату родючості, виведення земель з сільськогосподарського обороту, змивання гумусного шару, порушення структури ґрунту, – карається штрафом понад 100 тис. грн., або обмеженням волі на строк до двох років, або позбавленням волі на той самий строк. А відомості про безгосподарне використання земель ми зможемо отримати із проведеного аналізу ДП «Облдержродючість».

Контролююча діяльність інспекції підпадає під дію Закону України «Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», тобто усі перевірки здійснюються тільки за наявності відповідного дозволу центрального органу виконавчої влади:

– планові – шляхом затвердження відповідних планів;

– позапланові – клопотання за зверненням юридичних чи фізичних осіб до центральної Інспекції, і тільки після отримання відповідного дозволу проводиться перевірка.

Вінницька районна державна адміністрація

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International. Використання будь-яких матеріалів, що опубліковані на цьому сайті, дозволяється при умові зазначення посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на офіційний сайт Вінницької райдержадміністрації www.vinrda.gov.ua.