Основними складовими такого моніторингу відповідно до Базового компонента дошкільної освіти є: компетенції дитини, базові якості особистості, форми активності дитини, основні види діяльності. Саме комплексна модель моніторингу якості дошкільної освіти дає змогу систематично, прозоро й ефективно відстежувати динаміку розвитку особистості дошкільника, встановлювати причини наявних проблем і розробляти прогноз подальшого розвитку.
Інноваційний розвиток дошкільної освіти нині пов'язують із реалізацією принципу дитино центризму.
Утвердження особистісно орієнтованої педагогічної системи, яка дає змогу спрямувати дошкільну освіту на інтереси розвитку самодостатньої, підготовленої до свідомої та ефективної життєдіяльності особи, зумовлює необхідність перегляду усталених норм освітньої діяльності дошкільного навчального закладу, вихователя як їх носія й управлінських структур як експертів діяльності закладу.
Проте, перш ніж застосовувати моніторинг на практиці, педагоги мають чітко окреслити для власного розуміння його основні теоретичні положення, принципи та механізм дії. Ось чому вкрай важливо ознайомити педагогів з основними поняттями та особливостями проведення моніторингу під час інтерактивних методичних заходів.
Так, для педагогів Вінницької області, на базі комунального вищого навчального закладу «Вінницька академія неперервної освіти», було проведено семінар-практикум «Моніторинг якості дошкільної освіти». Взяла участь у роботі семінару, який провела Ірина Карабаєва, старший науковий співробітник лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, кандидат психологічних наук, м. Київ, і Світлана Коваль, методист комунальної установи «Вінницького районного центру закладів освіти» Вінницької районної ради.
Педагоги області мали нагоду уточнити уявлення про поняття «моніторинг» та «якість», ознайомитися з особливостями моніторингу якості освіти.
А вже за ініціативи Світлани Коваль, на базі дошкільного навчального закладу «Барвінок» с. Якушинці (керівник Галина Юнова), педагоги-дошкільники району мали нагоду ознайомилися із тим, що таке моніторинг, які його основні критерії та параметри і яку цінність він становить для успішної діяльності освітян.
Світлана Анатоліївна надала вихователям району методичні рекомендації по організації моніторингу сформованості основних компетенцій дошкільників, детально зупинилася на методах педагогічного моніторингу.
У ході роботи, учасники зібрання, під час інтерактивної лекції з'ясували основні теоретичні питання щодо моніторингу якості дошкільної освіти, як за допомогою моніторингу можна відстежувати не лише результативність роботи дошкільного навчального закладу, а й динаміку всебічного розвитку його вихованців, їхнього особистісного зростання.
Насамкінець зауважимо, що нині підходи до оцінювання якості освіти дещо змінилися, зокрема акценти змістилися з оцінювання знань, умінь та навичок випускника дошкільного навчального закладу на оцінювання рівня його особистісного розвитку та життєвої компетентності. Сучасний моніторинг дає змогу не лише визначити рівень компетентності кожної дитини, а й вчасно скорегувати педагогічний процес і створити для неї індивідуальний маршрут розвитку, наголосила Світлана Коваль, методист комунальної установи «Вінницького районного центру закладів освіти» Вінницької районної ради.