Важливим питанням порядку денного щопонеділкової апаратної наради під керівництвом голови ОДА Владислава Скальського, що відбулася сьогодні, 25 травня, в онлайн режимі, стали ключові аспекти деклараційної кампанії-2020 для державних службовців.
Детальніше про фінансовий контрольта перевірку своєчасності подання декларацій в контексті заключного етапу кампанії з подання е-декларацій за 2019 рік учасників наради проінформував завідувач сектору з питань запобігання корупції апарату облдержадміністрації Андрій Сільницький.
Він звернув увагу присутніх на те, що до кінця кампанії подання е-декларацій залишився неповний тиждень, оскільки, термін їх подання спливає 00:00 год. 1 червня 2020 року. Це пов`язано з тим, що 17 березня набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)». Серед іншого, внесено зміни до Закону України «про запобігання корупції», згідно з якими у 2020 році продовжено до 1 червня термін подання декларацій після звільнення.
Крім того, суб`єкти декларування, які у період до 1 червня 2020 року не мали можливості подати декларацію перед звільненням або повідомлення про суттєві зміни у майновому стані у зв’язку із встановленням на території їх проживання карантинно-обмежувальних заходів, звільняються від відповідальності за несвоєчасне подання такої декларації чи повідомлення у зазначений період.
Щодо особливостей заповнення декларацій, які подаються у 2020 році, Андрій Сільницький зазначив, що у деклараціях типів «щорічна», «після звільнення» та «кандидата на посаду» за 2019 рік інформація зазначається відповідно до вимог, визначених устатті 46 Закону в редакції, що діяла станом на 25 вересня 2019 року.
«З 20 березня 2020 р. набрав чинності Закон України № 524-ІХ «Про внесеннязмін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про запобігання корупції». Пункт 53 розділу І зазначеного Закону встановлює, що в деклараціях за 2019 рік інформація зазначається згідно з вимогами, визначеними в статті 46 Закону в редакції, що діяла станом на 25 вересня 2019 року», – зауважив Андрій Сільницький.
Зокрема, за словами посадовця, у трьох типах декларацій за 2019 рік – «щорічна», «після звільнення», «кандидата на посаду» – не потрібно зазначати: унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі суб’єкта декларування та членів його сім’ї; належність до національних публічних діячів; зареєстроване місце проживання членів сім’ї суб’єктів декларування; об’єкти декларування, які перебували у володінні або користуванні суб’єкта декларування або членів його сім’ї протягом не менше половини днів звітного періоду; членів сім’ї суб’єкта декларування, які спільно з ним проживали сукупно протягом не менше 183 днів протягом року; трасти або інші подібні правові утворення, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї; криптовалюти, що належать суб’єкту декларування або членам його сім’ї; банківські та інші фінансові установи, в яких у суб’єкта декларування або членів його сім’ї відкриті рахунки або зберігаються кошти, інше майно (розділ 12.1 декларації).
Окрім того, Андрій Сільницький повідомив, що з 1 червня НАЗК розпочинає перевірку декларацій високопосадовців за новим порядком. Відтепер, Національне агентство з питань запобігання корупції порівнюватиме вартість задекларованих активів із їх ринковою ціною; у разі появи нової інформації проводитиме повну перевірку декларації повторно; перевірятиме, чи отримані суб’єктом декларування подарунки не перевищують граничні суми тощо. Ці та інші зміни передбачені новим Порядком проведення контролю.
1 червня, коли закінчиться період для подання декларацій за 2019 рік, НАЗК застосує систему автоматизованого логічного та арифметичного контролю для визначення декларацій із найбільшими ризиками. У першу чергу перевірятимуть декларації Президентів України, Прем’єр-міністрів та міністрів.
Відповідно до змін, що передбачені новим Порядком проведення контролю: визначені конкретні дії уповноваженої особи НАЗК під час перевірки; визначений спосіб проведення кожної зі складових перевірки: зокрема, вартість задекларованих активів порівнюватиметься із їх ринковою ціною або аналогічних активів; у разі появи нової інформації НАЗК проводитиме повну перевірку декларації повторно; перевірятиметься дотримання суб’єктом декларування обмежень щодо отримання подарунків, а також обмежень, встановлених після припинення діяльності суб’єкта декларування; передбачена перевірка на встановлення ознак необґрунтованості набуття активів; на проведення повної перевірки передбачено до 120 календарних днів; за крайньої необхідності строк може бути продовжено на щонайбільше 60 днів; протягом 10 робочих днів з дня закінчення терміну перевірки уповноважена особа НАЗК зобов’язана підготувати довідку за результатами проведення повної перевірки та оприлюднити її на офіційному вебсайті НАЗК.
«Новий Порядок проведення контролю дозволить оновленому НАЗК перевіряти декларації високопосадовців у більш ефективний та технологічний спосіб», – наголосив Андрій Сільницький.
Як зазначив посадовець, проведення повних перевірок декларацій – це інструмент забезпечення доброчесності державної служби та виявлення тих осіб, які використовують державні посади для власного збагачення, а не для добробуту громадян.
Торкнувся посадовець і питання відповідальності за порушення вимог фінансового контролю щодо несвоєчасного подання декларації суб’єктом декларування. За подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особа може притягатися до кримінальної, адміністративної та дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку.
Підсумовуючи почуте, голова обласної державної адміністрації Владислав Скальський зазначив, що сподівається на максимально серйозне ставлення службовців облдержадміністрації до подання декларацій.
«Це, в першу чергу, відповідальність перед людьми. Ми повинні звітувати, якщо працюємо в публічному секторі», — резюмував керівник регіону.
За матеріалами Вінницької ОДА