Ще на початку квітня розпочалась національна кампанія «Лікар для кожної сім’ї», яка передбачає підписання декларацій пацієнтами про вибір лікаря первинної медичної допомоги. Декларація є документом, який підтверджує, що пацієнт хоче обслуговуватись саме у цього лікаря. Підписуючи декларацію із конкретним лікарем, він повідомляє державу в особі Національної служби здоров'я, що плата за обслуговування надходитиме до медичного закладу, де той працює.
Крім цього, пацієнт може укласти декларацію з іншим спеціалістом – терапевтом, педіатром або сімейним лікарем. У такому разі достатньо укласти нову декларацію з новим лікарем, що буде автоматично зафіксовано у системі. Нагадаємо, що пацієнт вільний у своєму виборі, тому не обов’язково підписувати декларацію за місцем реєстрації або проживання. Право укладати декларації з медичним працівником також належить законним представникам недієздатної особи та дітей до 14-річного віку.
Лікар може відмовити у підписанні декларації у разі, якщо він уже набрав оптимальну кількість пацієнтів, зокрема, сімейний лікар може обслуговувати 1800 пацієнтів, терапевт – 2000 пацієнтів, педіатр – 900. У сільській місцевості ця цифра може бути дещо більшою. Це питання перебуває під контролем Національної служби здоров'я України. Керівництво закладу має надати пацієнтові всю інформацію, необхідну для вибору лікаря.
Для посвідчення особи, яка укладатиме декларацію, пацієнт або його законний представник має надати один з таких документів:
- паспорт громадянина України; • тимчасове посвідчення громадянина України;
- свідоцтво про народження (для дітей до 14 років); • посвідка на постійне проживання в Україні;
- посвідчення біженця;
- посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту. Також слід надати копію довідки про індивідуальний податковий номер і мати при собі мобільний телефон.
Законний представник пацієнта додатково подає документи, що посвідчують його особу та повноваження законного представника відповідно до законодавства.
Заклад повинен визначити особу, уповноважену приймати у пацієнтів декларації та вносити дані до електронної системи охорони здоров’я. Уповноважена особа заповнює декларацію в електронній формі, роздруковує і дає її пацієнтові або його законному представникові для перевірки. Якщо пацієнт виявив помилки в декларації, уповноважена особа вносить виправлення і знову роздруковує декларацію, доки пацієнт не засвідчить, що всі дані внесено правильно. Далі пацієнт або його законний представник підписує два примірники декларації та надає їх уповноваженій особі, де вона проставляє відмітку з датою отримання та повертає один примірник, а другий залишається в медичному закладі. Після цього уповноважена особа надсилає декларацію до електронної системи охорони здоров'я. Декларація заповнюється українською мовою. У разі зміни даних, внесених до декларації при її підписанні, пацієнт або його законний представник повинен звернутися до медзакладу та уточнити змінені дані.
Уже понад місяць в усіх регіонах України впроваджується кампанія «Лікар в кожну родину». Зокрема, протягом 2 квітня – 21 травня поточного року у Вінницькій області зареєстровано 377 тисяч 464 підписані декларації. Натомість, з 14 травня по 21 травня із медичним супроводом визначились 72 тисячі 497 жителів області.
Найвищі показники спостерігаються у Гайсинському, Жмеринському, Калинівському, Тульчинському, Хмільницькому, Ямпільському районах та м. Вінниці, де підписано 105 тисяч 360 декларацій.