Згідно ст. 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання» кожен громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов’язані зареєструвати своє місце проживання. Місцем постійного проживання закон вважає адресу, за якою людина проживає більше шести місяців на рік. Тобто, якщо хтось виїжджає з дому на місяць, два або більше, але потім повертається, йому не потрібно ніде реєструватися.
КУДИ ЗВЕРАТИСЬ ДЛЯ РЕЄСТРАЦІЇ АБО ВИПИСКИ?
Повноваження з реєстрації (прописки) та зняття з реєстрації місця проживання (виписки) перейшли до органів місцевого самоврядування і Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП). Раніше випискою і пропискою займався «паспортний стіл» Державної міграційної служби України. У сільській місцевості функції з оформлення прописки і виписки покладені на виконавчі органи сільських або селищних рад. У районах, в яких такі органи не створені, обов’язок по реєстрації громадян виконує сільський голова.
СТРОК ДЛЯ ОБОВЯЗКОВОЇ РЕЄСТРАЦІЇ СВОГО МІСЦЯ ПРОЖИВАННЯ
Відповідно до законодавства, людині, що знялася з реєстрації за попереднім місцем проживання, дається один місяць (30 календарних днів) на те, щоб зареєструватися за новою адресою. Новонароджена дитина має бути зареєстрована за місцем проживання батьками протягом 3 місяців з дня державної реєстрації її народження. Для військовослужбовців: Процедура виписки-прописки призовників та військовозобов’язаних додатково включає необхідність знятися з обліку в військкоматі за 3 дні до переїзду і потім стати на військовий облік не пізніше 7 днів. При подачі документів на виписку з квартири і прописку за новою адресою через центр надання адміністративних послуг (Прозорий офіс), датою реєстрації місця проживання чи перебування є день отримання органом реєстрації усіх потрібних документів. Таким чином, терміни оформлення прописки в ЦНАП відрізняються, але загальний строк проживання без прописки не повинен перевищувати 30 днів (інакше — адміністративна відповідальність і покарання у вигляді попередження або штрафу).
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПРОЖИВАННЯ БЕЗ ПРОПИСКИ
Відповідно до ст. 197 Кодексу України про адміністративні правопорушення, проживання громадян без реєстрації місяця проживання тягне за собою попередження, а у разі накладення на особу, яка протягом року була піддана адміністративному стягненню, передбачається накладення штрафу у розмірі від 1-го до 3-ох неоподаткованих мінімумів доходів громадян (від 17 до 51 грн.). Відсутність прописки у призовника або військовозобов’язаного призводить до порушення порядку військового обліку. Згідно Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», облік призовників і військовозобов’язаних громадян ведуть військкомати за адресою їх проживання, яка підтверджується пропискою. Несвоєчасна реєстрація за місцем проживання та відсутність штампу про прописку може призвести до звинувачення в ухиленні від військового обліку (через не постановку на нього) і притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 337 КК.
ПОДАЧА НЕОБХІДНИХ ДОКУМЕНТІВ
Прописка оформляється в день надання особою всіх необхідних документів та за бажанням заявника може проводитись одночасно з випискою з попереднього місця проживання або перебування. Згідно пункту 18 «Правил реєстрації місця проживання» Постанови КМУ від 02.03.2016 № 207 для виписки і прописки необхідно подати наступний пакет документів:
- паспорт громадянина України
- заяву про реєстрацію місця проживання
- квитанцію про сплату адміністративного збору
- військовий квиток або приписне свідоцтво зі штампом про зняття з обліку або відміткою військкомату про постановку на військовий облік (для виписки-прописки військовозобов’язаних і призовників, які перебувають на військовому обліку в РВК чи підлягають взяттю на військовий облік у військкоматі)
- заяву про зняття з реєстрації місця проживання (у разі здійснення прописки одночасно з випискою за попередньою адресою)
- документи, що підтверджують право на проживання в квартирі, будинку (договір купівлі-продажу нерухомості або оренди житлового приміщення). У разі, якщо підтверджуючих документів немає, реєстрація може здійснюватися тільки з дозволу власника житла (якщо власників кілька — за згодою усіх співвласників)
РЕЄСТРАЦІЯ МІСЦЯ ПРОЖИВАННЯ ДІТЕЙ
Реєстрація дітей до 14 років: Процедура прописки малолітніх дітей аналогічна процесу реєстрації місця проживання повнолітніх громадян, проте має ряд юридичних особливостей. Зокрема, прописка дитини до 14 років може бути здійснена виключно за місцем реєстрації одного з батьків (разом з матір’ю чи батьком, або за їх спільною адресою). При цьому згода власника житла на реєстрацію дитини не потрібна. У разі, якщо батько і мати дитини прописані за різними адресами, місце проживання дітей реєструється разом з одним із них за письмової згоди другого з батьків. Дозвіл тата (мами) на прописку дитини в квартиру або будинок до другого з батьків не потрібен лише у випадку, якщо місце проживання дітей визначено відповідним рішенням суду або висновком органу опіки. З 2020 року дитина молодше 14 років може бути прописана через Інтернет за допомогою веб-порталу держпослуг «Дія».
Реєстрація новонародженої дитини: На реєстрацію місця проживання новонародженої дитини батькам відводиться лише три місяці з дня народження малюка. Процедура реєстрації адреси мешкання дітей після народження максимально спрощена і за бажанням батьків (або одного з них), документи для прописки новонародженого малюка можуть бути подані через РАГС, під час проведення держреєстрації народження (оформлення свідоцтва). Зареєструвати місце проживання новонароджених дітей можна в пологовому будинку і через органи соцзахисту, одночасно з подачею заяви на державну допомогу при народженні дитини. Крім того, з 2020 року прописка новонародженої дитини у великих містах України можлива в онлайн-режимі через електронний сервіс держпослуг «Е-Малятко». Перелік документів, необхідних для реєстрації дитини:
- заява на оформлення дитині прописки
- оригінал і копія свідоцтва про народження
- квитанція про сплату адміністративного збору
- оригінал і копія паспорта того з батьків, до якого прописується дитина
Для реєстрації місця проживання дитини, яка не досягла 14 років, необхідна присутність обох батьків або нотаріально завірена згода батька (матері) на прописку дитини за новою адресою. Якщо в свідоцтво про народження відомості про батька внесені зі слів матері, необхідно надати оригінал і копію виписки з Державного реєстру актів цивільного стану про занесення інформації відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України.
ЧИ МОЖЕ ВЛАСНИК ЖИТЛА САМОСТІЙНО ЗНЯТИ З РЕЄСТРАЦІЇ ОСІБ, ЯКІ ЗАРЕЄСТРОВАНІ У ЦЬОМУ ЖИТЛОВОМУ ПРИМІЩЕННІ?
Це залежить від того, на яких підставах ці люди там проживають (зареєстровані). Якщо існує, наприклад, рішення суду, що дає право комусь жити в певному приміщенні, то право на проживання зберігається то тих пір, поки це рішення є чинним. Якщо люди зареєстровані в приміщенні на основі договору оренди, то, відповідно, право на реєстрацію зберігається за ними до закінчення терміну договору. Після цього власник житла може їх зняти з реєстрації місця проживання. А також, до закінчення терміну дії договору, за рішенням судових органів. Якщо реєстрація здійснювалася на підставі згоди власника житла, зняття з реєстрації без згоди особи здійснюється на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, про позбавлення права користування житловим приміщенням, про виселення або про зняття з реєстрації місця проживання. Особи, які мають невиконані боргові зобов'язання, накладені на них в адміністративному порядку або судовим рішенням, або призиваються на строкову військову службу і не мають відстрочки, або беруть участь в судовому процесі в будь-якій якості, повинні, в разі, якщо вони більше місяця не проживають там, де вони зареєстровані, повинні письмово повідомити орган реєстрації про своє місце перебування.
Також детальну інформацію щодо отримання безоплатної правової допомоги можна дізнатися, зателефонувавши за номером «гарячої лінії» системи безоплатної правової допомоги 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів). За згаданою «гарячою лінією» можна отримати консультацію з правових питань, дізнатися інформацію щодо актуальних адрес центрів та з’ясувати інші питання функціонування системи надання безоплатної правової допомоги.
Вінницький місцевий центр з надання безоплатної
вторинної правової допомоги
21021, Україна, м. Вінниця, вул. Порика, 29
Телефон / факс: (0432) 56-01-80; 38 (098) 00 26 774, 38 (098) 67 87 593;
Email: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Вінницьке бюро правової допомоги
м. Вінниця
вул. Хмельницьке шосе, 17
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Тел.: (0432) 66-14-72