Такий меседж закладено у посланні Президента Володимира Зеленського про внутрішнє та зовнішнє становище України, з яким він виступив 20 жовтня.
«Мова, зокрема, йде про забезпечення комфортного для громадян надання публічних послуг, зокрема через систему електронних сервісів»,- коментує заступник голови облдержадміністрації Сергій Здітовецький.
Посадовець зауважив, що Президент України ставить завдання перед місцевими органами виконавчої влади усіляко сприяти створенню умов у громадах для легкого і безбар’єрного доступу простих громадян до широкого спектру адмінпослуг.
«Принцип «держава як сервіс» має бути втілений через побудову нової електронної країни. Легкість доступу до адміністративних послуг буде забезпечено через повноцінний запуск онлайн-сервісу державних послуг. Переважна їх частина надаватиметься автоматизовано, без залучення посадовців і посередників»,- сказано у посланні Президента.
Сергій Здітовецький зазначає, що Вінничина традиційно тримає лідируючі позиції у запровадженні систем надання електронних послуг, а також посуг, які надаються через ЦНАПи. На сьогодні в регіоні діє 42 Центри надання адміністративних послуг, які надають майже 200 видів послуг. У 10-ти ЦНАПах області є можливість отримати паспорт громадянина України та паспорт громадянина України для виїзду за кордон. У населених пунктах Вінницької області – як у великих містах, малих містечках, так і в окремих громадах розширюється мережа центрів надання адмінпослуг, а самі послуги стають доступнішими для громадян.
Проте, епідемія COVID – 19 яскраво продемонструвала необхідність активного впровадження послуг, які можна отримати, не виходячи з дому, фізично не відвідуючи державні установи чи ЦНАПи. Вінниччина активно долучається до цифрових та онлайн сервісів. Так, віднедавна онлайн можна отримати важливі послуги Пенсійного фонду, найбільш затребувані серед вінничан електронні сервіси ПФУ: «Пенсійний калькулятор», «Е-пенсія», «Електронна трудова книжка» – аж до призначення пенсії онлайн. Новітні технології та електронні сервіси застосовує в роботі обласна служба зайнятості. Завдяки сервісам: «Електронний кабінет роботодавця», «Електронний кабінет шукача роботи», профорієнтаційній платформі «Моя консультаційна мережа», інтерактивній мапі вакансій, Вінницькою обласною службою зайнятості тільки у 2020 році працевлаштовано 24 тисячі осіб. І це ще не всі приклади застосування обласними службами сучасних цифрових технологій.
Що ж планується на державному рівні? Відповідь знаходимо у виступі Президента Володимира Зеленського у Верховній Раді з Посланням про внутрішнє та зовнішнє становище України:
- Кожен незалежно від віку чи соціального стану отримає цифрові навички через загальнодоступну програму цифрової грамотності. Європейський принцип «ніхто не має залишитись позаду» буде повною мірою застосований при побудові електронної країни.
- Базовим питанням цифровізації держави має стати безпека – послуг, персональних даних, інфраструктури.
- Цифровізація – це підвищення ефективності держави. Електронний документообіг, оптимізація управлінських процесів і процедур, гнучкість, зменшення корупційних ризиків і контроль за ключовими процесами – все це має втілитись у реальність.
Для чого потрібна цифровізація?
- Зменшення кількості контактів між державою та громадянином через чиновника знімає більшість корупційних ризиків.
- Електронні сервіси та загалом електронну комунікацію легше зробити прозорою та контрольованою, ніж ту, в якій все залежить від волі конкретного посадовця.
- Цифровізація усіх процесів значно пришвидшує результат надання послуг державою людині, а також якість цих послуг.
- За рахунок економії часу при здійсненні контактів між державою та громадянином, а також за рахунок збільшення прозорості таких контактів буде збільшуватись і потенціал економічної активності.