Інтернет-магазин — місце в інтернеті, де відбувається прямий продаж товарів споживачеві (юридичній або фізичній особі), враховуючи доставку. При цьому розміщення споживацької інформації, замовлення товару і угода відбуваються там само, всередині мережі (на сайті інтернет-магазину).
Згідно п.8 ч.1 ст.3 Закону України “”Про електронну комерцію” інтернет-магазин – це засіб для представлення або реалізації товару, роботи чи послуги шляхом вчинення електронного правочину.
Відносини, що виникають між продавцями та покупцями в інтернет-магазинах, в повному обсязі підпадають під дію Закону України “Про захист прав споживачів”.
Частина 6 ст. 13 Закону України “Про захист прав споживачів” дозволяє продавцю використовувати у договорі стандартну умову про можливість заміни товару за його відсутності іншим. Про це покупця повинні повідомити перед укладенням договору.
Продавець може замінити товар тільки тоді, коли одночасно виконуються три умови:
- інший товар відповідає меті використання замовленого
- має таку ж або кращу якість
- його ціна не перевищує ціни замовленого товару.
Окрім того, згідно ч.4 ст. 13 Закону України “Про захист прав споживачів” є можливість розірвати договір купівлі-продажу, укладений через Інтернет. Так, покупець протягом 14 днів із моменту підтвердження інформації про укладення договору від продавця або з моменту одержання товару чи його першої поставки має право розірвати договір купівлі-продажу. Якщо згадане підтвердження не відповідає наведеним вище вимогам, покупець вправі розірвати договір протягом 90 днів від дати отримання інформації. Продавець може виправитися і надіслати нове, правильне підтвердження. За таких умов покупцю дозволено відмовитися від договору протягом 14 днів з моменту одержання уточненого повідомлення.
Відповідно до ч.5 ст.12 Закону України “Про захист прав споживачів” якщо покупець вирішив розірвати договір, він має повідомити продавця про місце, де продукцію можна забрати назад. Обов’язок споживача зберігати її в себе припиняється по закінченні 60 днів після одержання. Якщо протягом цього часу продавець не приїде за товаром, товар стає власністю споживача, причому безоплатно.
Коли для доставки використовували послуги пошти, у договорі може бути передбачено, що покупець повертатиме товар також поштою. Тоді будь-які витрати, пов’язані з пересиланням продукції, покладають на продавця (він має відшкодувати споживачу гроші, які той заплатив у зв’язку з поверненням).
Частина 7 ст.12 Закону України “Про захист прав споживачів” передбачає що споживач повинен зберігати товар у незмінному стані, щоб мати змогу розірвати договір купівлі-продажу.
Однак, ч. 5 ст. 13 Закону України “Про захист прав споживачів перелічено обставини, за яких це неможливо повернути товар:
- за згодою споживача поставка товару електронними засобами зв’язку відбулася до закінчення строку розірвання договору, про що споживачеві повідомлено у підтвердженні інформації (наприклад, при купівлі через Інтернет комп’ютерної програми її можуть надіслати споживачу дуже оперативно);
- ціна товару залежить від котировок на фінансовому ринку, тобто поза контролем продавця;
- договір стосується виготовлення або переробки товару на замовлення споживача, тобто товар не можна продати іншим особам (або можна з істотними фінансовими втратами для продавця);
- споживач відкрив аудіо- чи відеокасету або носій комп’ютерного забезпечення (компакт-диск), які постачають запечатаними;
- договір стосується доставки періодичних видань;
- договір укладено щодо лотерей чи інших азартних ігор.