Головною метою сучасної української школи є створення умов «для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України», формування поколінь, які «здатні навчатись впродовж усього життя, створювати і розвивати цінності громадянського суспільства». Залучення учнів до багатств світової культури, духовне і моральне зростання особистості, естетичне виховання, розвиток художнього смаку – ось ті найважливіші завдання і функції, що має реалізовувати шкільна літературна освіта. Долучатись до літератури – це не лише знати, але й уміти відчувати, співпереживати, висловлювати власне ставлення до подій, героїв, зображених у художньому творі, розуміти авторський підтекст.
Днями на базі Великокрушлинецького навчально-виховного комплексу відбувся семінар-навчання вчителів української мови та літератури Вінницького району з теми «Форми і методи роботи з текстом на уроках української літератури як умови формування компетентностей учнів».
Щиро привітала гостей директор школи – Світлана Володимирівна Громова і презентувала відеофільм-візитку навчального закладу. Творчим вступом до проведення семінару було привітання учнів закладу з нагоди Міжнародного дня рідної мови, під час якого із захопленням декламувалися вірші про красу і велич української мови, її значимість серед інших мов світу.
Семінар відкрила методист ВРМЦЗО Галина Михайлівна Продан. У своєму виступі вона відзначила, що змінюються мета та зміст освіти, з’являються нові засоби та технології навчання, але урок залишається головною формою навчання. Незмінним є складові уроку, що спрямовані на формування компетентностей: навчальна, розвивальна і виховна функції; принципи науковості в змісті, розвиток інтересу до знань, різноманітність форм і методів та раціональне використання часу на уроці. Структура сучасного уроку повинна відображати сутність процесу, з якими пов’язані методична творчість учителя і активна навчально-пізнавальна діяльність учнів.
Практичний блок семінару-навчання розпочали та поділилися своїм умінням, майстерністю, досвідом роботи вчителі-філологи закладу Надія Бори-сівна Цвігун та Тетяна Василівна Конопліцька. Вони на сучасному рівні провели майстер-класи з української літератури, вміло активізували навчальну, пізнавальну діяльність учнів і керували нею; налаштовували школярів на досягнення результату. Заняття містили елементи театралізації, декламування поезії, мультимедійний супровід, а діти показали високий рівень володіння матеріалом.
Учителі підтвердили, що які б зміни не відбувалися в суспільстві, але мають бути непорушними віковічні цінності: материнство, сім’я, любов, доброта, благородство, повага до батьків, милосердя, вірність.
Із метою сприяння активізації знань учителів української мови та літератури з теоретичних умов підвищення якості та результативності сучасного уроку, формування вмінь і навичок моделювання уроку Г.М.Продан провела «круглий стіл» з теми «Мотивація учнів до читання художніх творів». У ході роботи учасники заходу обмінялися досвідом із зазначеної теми, обговорили ефективні засоби, методи і прийоми мотивації учнів до читання художніх творів.
Тренінг «Дебати як інструмент розвитку критичного мислення учнів» цікаво провела Наталя Анатоліївна Фасоля, учитель Якушинецької СЗШ І-ІІІ ст.-гімназії. Учасниками дебатів були вчителі, які на прикладах програмових творів навчалися переконувати, наводити докази та спростовувати аргументи своїх опонентів.
Альона Василівна Шаганеко, учитель НВЗ: «ЗОШ І-ІІІ ст.-ліцей смт Стрижавка», презентувала колегам тему «Ментальна карта як унікальна технологія роботи з інформацією, спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем». Педагоги-словесники мали змогу ознайомитися з поняттям ментальної карти, основними принципами її створення, технікою складання. Альона Василівна проаналізувала комп’ютерні програми, що є найбільш доступними для широкого загалу та ефективними для складання карт розуму. Також були продемонстровані зразки ментальних карт, акцентовано увагу загалу на їхній широкій сфері використання: від дидактичного матеріалу до конспекту уроку. Учителі словесності пересвідчилися, що ментальні карти – це дійсно технології креативності, які варто впроваджувати та використовувати в роботі.
Підбиваючи підсумки семінару-навчання, словесники відзначили необхідність використання інноваційних технологій на уроках української літератури, адже такі уроки виробляють у школярів вміння ухвалювати спільні рішення, вчать правильно спілкуватися, доповідати, якісно змінюється рівень сприйняття учнями предмету.
Учасники методичного заходу отримали велике задоволення від побаченого та почутого. Саме тому під час обговорення від присутніх звучали слова захоплення і подяки за високий рівень проведення семінару.
За матеріалами газети "Подільська зоря"